(rozmowa z Bohdanem Boguszewskim dyrektorem artystyczny MFM Sacrum - Non Profanum)
- Zbliża się kolejna, XIV edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum, czy wszystko zapięte na tzw. ostatni guzik?
- Tegoroczny SNP odbędzie się w dniach 9 sierpnia a zakończy18 sierpnia, od kilku lat koncerty odbywają się w trzech miastach (podobnie w tym roku): Szczecinie, Berlinie i Trzęsaczu. W sierpniu będziemy przede wszystkim słuchać utworów Ignacego Jana Paderewskiego, ale także dzieła innych wybitnych twórców. Będzie można usłyszeć również dzieła Mistrza Paderewskiego w transkrypcjach wykonanych m.in. przez polskich czołowych muzyków jazzowych, ale to niespodzianka.
- Co proponuje Pan słuchaczom na początek?
- 9 sierpnia zaczniemy nietypowo … bo w kinie i to seansem filmowym. Obejrzymy film dokumentalny Wiesława Dąbrowskiego „Paderewski człowiek czynu, sukcesu i sławy”. Po filmie odbędzie się konferencja popularno – naukowa pt. „Niepodległość wygrał na fortepianie”.Wezmą w niej udział muzykolodzy, krytycy muzyczni i melomani.
Drugiego dnia (10.08) koncert w Filharmonii Szczecińskiej, na którym zostaną wykonane 4 utwory Paderewskiego. Będziemy gościć dwójkę pianistów z Ukrainy (Mariannę Humetską i Ivana Shemchuka, absolwenta Bydgoskiej Akademii Muzycznej), artystów ze Lwowa. Towarzyszyć im będzie orkiestra Filharmonii Lwowskiej oraz dwóch dyrygentów(Vołodymir Syvokhip i Bohdan Boguszewski).Wykonane zostaną; Uwertura Paderewskiego, Fantazja Polska na tematy własne, Menuet G-dur (w opr. Marka Jasińskiego) i Koncert a – moll na fortepian i orkiestrę.
W sobotę 11. sierpnia także w Filharmonii usłyszymy standardy jazzowe m.in. D. Ellingtona, G. Gershwina oraz utwory nawiązujące do twórczości patrona I.J. Paderewskiego, zagrają je muzycy światowego formatu - Adam Makowicz (fortepian) i Krzysztof Medyna (saksofon )
Niedziela 12. sierpnia to koncert w Berlinie w Bazylice p. w. św. Jana Chrzciciela. Orkiestra Filharmonii Lwowskiej wykona Symfonię h- moll „Polonia” Paderewskiego. Poniedziałek, 13. sierpnia wracamy do Szczecina, gdzie w Katedrze św. Jakuba powtórzona zostanie Symfonia h- moll. Melomani będą także mieli możliwość wysłuchania koncertu, który na organach katedralnych wykona Roman Perucki od wielu lat piastujący w Gdańsku funkcję dyrektora Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.
- Kolejnym miejscem akcji to kościół pw. Miłosierdzia Bożego w Trzęsaczu, jakich wykonawców tam usłyszymy?
- Do Trzęsacza przenosimy się na kilka dni, a więc we wtorek 14. sierpnia Krakowski Kwintet Dęty z pianistką Beatą Bilińską wykonają nie tylko utwory Paderewskiego, ale także napisane przez innych kompozytorów. We środę 15. sierpnia Kinga Borowska (sopran z Berlina) z akompaniamentem Mirosławy Białas zaśpiewa pieśni Paderewskiego, a szczeciński pianista Sławomir Wilk zagra Sonatę fortepianową es-moll Paderewskiego. We czwartek 16. sierpnia Katarzyna Ganczarska (organy) oraz zespół Harmonijek Ustnych „Animato” zagrają utwory kilku kompozytorów w tym patrona festiwalu.
Piątek 17. sierpnia w Trzęsaczu to dzień specjalny – Dzień Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Wystąpią: Maria Fukumoto (organy), Michała Gajda (akordeon), Julia Wolańska – Gajda ( (fortepian), Natalia Chudzicka (flet), Tadeusz Sośniak (fortepian) i Julia Dmochowska także grająca na fortepianie. Sobota 18. sierpnia - Trzesacz - to koncert finałowy festiwalu, na którym wystąpi Szczecin Philharmonic Big Band, jego członkowie zagrają różne utwory, także transkrypcje utworów Paderewskiego.
- Jak długo przygotowuje się tak bogaty w wydarzenia festiwal?
- Od lat działamy w perspektywie trzyletniej, znani i uznani artyści mają swoje plany koncertowe, a my chcąc gościć ich musimy konstruować program perspektywicznie.
- Dzięki komu odbywa się już po raz kolejny ten festiwal?
- Patroni honorowi to osoby, których nazwiska otwierają nam wiele drzwi i znacznie ułatwiają prace organizacyjne – minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz , metropolita szczecińsko - kamieński Abp. Andrzej Dzięga oraz metropolita Berlina ks. Abp. Heiner Koch. A jeśli chodzi o rzecz tak przyziemną, ale niezbędną czyli pieniądze to mamy je m.in. dzięki wieloletniej współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędem Marszałkowskim, Miastem Szczecin i ostatnio z Zarządem Portów Szczecin-Świnoujście i firmą Lekam.
- Kto organizuje festiwal ?
- Grupa ludzi, którzy to robią od lat pomagając wielokrotnie bezinteresownie, mam tu na myśli wolontariuszy oraz członków Pomorskiego Stowarzyszenia Instrumentalnego ACADEMIA. Współpracujemy z firmą płytową DUX, która rejestruje nam koncerty.
- Jak można nabyć bilety czy wejściówki na koncerty ?
- Dystrybucją biletów zajmie się w tym roku firma Bilety fm. W wolnej sprzedaży także będą bilety przed koncertami (w miarę wolnych miejsc na widowni)
- Czyje utwory usłyszymy za rok ?
- W związku z przypadającą w 2019 roku dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki na festiwalu SNP usłyszymy jego utwory.
- Dziękuję za rozmowę.
prof. Bohdan Boguszewski
Współtwórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum, prowadził koncerty w większości krajów Europy oraz w Stanach Zjednoczonych. Oklaskiwano go w kopenhaskim Konserwatorium Królewskim, w Filharmonii Berlińskiej, Studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie i w siedzibie hamburskich filharmoników. Z Orkiestrą Academia nagrał sześć CD. W roku 2010 zamykał nowojorski Międzynarodowy Rok Chopinowski w Lincoln Center i Carnegie Hall. Za wyjątkowe wydarzenie artystyczne Szczecina uznano inaugurację festiwalu Sacrum Non Profanum z roku 2013, kiedy to poprowadził w obecności Krzysztofa Pendereckiego dzieło Mistrza – Powiało na mnie morze snów, pieśni zadumy i nostalgii. Na Uniwersytecie Szczecińskim utworzył dwa kierunki: Muzykologię i Edukację artystyczną w zakresie sztuki muzycznej, która odegrała kluczową rolę w powstaniu Akademii Sztuki w Szczecinie. Za wybitne osiągnięcia Kapituła Klubu Liderów Nauki przyznała Profesorowi Zachodniopomorskiego Nobla 2010 w dziedzinie nauk artystycznych. Spośród wielu odznaczeń dyrygent ceni szczególnie Wielki Order Świętego Ottona z Bambergu i Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.